New Shape Studio

Łysienie androgenowe

Przed

Po

Wypadanie włosów może być przyczyną problemów z samoakceptacją oraz powodować kompleksy, a w skrajnych przypadkach nawet prowadzić do depresji. Jednym z najczęściej występujących jest łysienie androgenowe. Pojawia się ono znacznie częściej u mężczyzn, jednak dotyka również kobiety.

Objawy

U Panów zazwyczaj pierwsze objawy, w postaci tzw. zakoli, zaczynają być widoczne w wieku ok. 20-30 lat. Przednia linia włosów cofa się, a po pewnym czasie przerzedzeniu ulega także owłosienie na czubku głowy. Może dojść nawet do całkowitej utraty włosów. Często przed pojawieniem się pierwszych objawów, mężczyźni obserwują występowanie łojotoku oraz tłustego łupieżu. Mężczyźni w wielu przypadkach akceptują wypadanie włosów i nie decydują się na podjęcie leczenia.

Łysienie androgenowe u kobiet pojawia się później niż u mężczyzn – zazwyczaj po 30. roku życia. Zdarza się, że objawy są takie same jak u panów – wówczas mówimy o łysieniu typu męskiego, natomiast może pojawić się także wypadanie włosów typu kobiecego. W takim przypadku włosy przerzedzają się w okolicach przedziałka na szczycie głowy. U kobiet w zdecydowanej większości nie zdarza się całkowita utrata owłosienia, jednak to właśnie one najczęściej podejmują leczenie nadmiernego przerzedzenia włosów.

Przyczyny

Łysienie androgenowe spowodowane jest przez zbyt dużą ilość męskich hormonów - testosteronu i jego pochodnej dihydrotestosteronu (DHT) w organizmie. Produkowane są one nie tylko w organizmie mężczyzn, występują również u kobiet. Ich rolą jest regulacja popędu płciowego, jednak odpowiadają także za wzrost włosów i pracę gruczołów łojowych.

W trakcie naturalnych procesów starzenia androgeny czasem zaczynają powodować pojawianie się owłosienia na twarzy oraz wypadanie włosów w okolicach skroni (u mężczyzn) lub na wierzchołku głowy (u kobiet). Dzieje się tak ze względu na genetycznie uwarunkowaną wrażliwość mieszków włosowych na działanie dihydrotestosteronu. DHT w takich przypadkach osłabia włos i sprawia, że okres jego życia ulega znacznemu skróceniu, a co za tym idzie – szybciej następuje łysienie.

Oprócz czynników genetycznych, przyczyn łysienia androgenowego można doszukiwać się także w nieodpowiednim trybie życia. Szczególnie nadmiar stresu może powodować wypadanie włosów. U kobiet ten rodzaj łysienia uwarunkowany może być także hiperandrogenizmem (nadmierne wydzielanie androgenów). Do przyczyn jego występowania zaliczyć można między innymi zespół policystycznych jajników, wrodzony przerost nadnerczy, zespół Cushinga czy przyjmowanie niektórych leków. Hiperandrogenizm osłabia mieszki włosowe i wydłuża okres pojawiania się nowego owłosienia.

Leczenie

Leczenie łysienia androgenowego rozpoczyna się po postawieniu dokładnej diagnozy, dzięki której można poznać przyczynę wypadania włosów. Bierzemy pod uwagę czynniki dietetyczne, endokrynologiczne, dermatologiczne i trychologiczne oraz psychologiczne. Następnie wdrażamy odpowiednie leczenie, dopasowane do potrzeb konkretnego Pacjenta.

Leki, które stosuje się podczas terapii łysienia androgenowego, w składzie mogą posiadać np. hormony lub silne bądź łagodne preparaty organiczne. Staramy się dobrać taką metodę leczenia, by nastąpiło całkowite wyeliminowanie problemu wypadania włosów.

New Shape Studio Agnieszka Borkowska ul. Popiełuszki 24, 85-863 Bydgoszcz, woj. kujawsko-pomorskie tel.: 785 052 444 email: klinikawlosa@vip.onet.pl