New Shape Studio

Łysienie plackowate

Przed

Po

Problem wypadania włosów może dosięgnąć każdego, niezależnie od wieku i płci. Łysienie plackowate to, po androgenowym, drugi z najczęściej występujących rodzajów przerzedzania się owłosienia. Pierwsze objawy pojawiają się najczęściej u dzieci lub u osób w wieku między 20. a 40. rokiem życia. Łysienie plackowate dosięga w równym stopniu kobiet i mężczyzn.

Jest to choroba, która najczęściej powraca z okresowymi zaostrzeniami, po czym samoistnie zanika w ciągu kilku do kilkunastu miesięcy. W przypadku gdy włosy nie odrastają możemy mówić o złośliwej odmianie schorzenia. Istnieje kilka rodzajów łysienia plackowatego:

• zwykłe – na skórze głowy pojawiają się ogniska w kształcie okrągłym bądź owalnym , często zlewające się ze sobą
  • całkowite – dochodzi do wypadnięcia wszystkich włosów w obrębie skóry głowy
  • uogólnione – dochodzi do zaniku owłosienia nie tylko w obrębie skóry głowy, ale również innych części ciała

Leczenie

Nie stwierdzono dotychczas czym dokładnie spowodowane jest łysienie plackowate, jednak w około 20% przypadków dużą rolę odgrywa uwarunkowanie genetyczne. Ponadto przerzedzanie owłosienia związane często jest także ze stresem, zaburzeniami gospodarki hormonalnej i nieprawidłowym funkcjonowaniem układu immunologicznego.

Przed rozpoczęciem leczenia zazwyczaj nie istnieje konieczność wykonywania specjalistycznych badań. Diagnoza zazwyczaj jest bardzo prosta – przerzedzenia o charakterystycznym kształcie najczęściej wystarczają do jej postawienia. Czasem wykonywane są testy krwi oraz badania próbek z ogniska chorobowego lub biopsja skóry głowy.

Leczenie łysienia plackowatego nie jest łatwe ze względu na wciąż nierozpoznany patomechanizm choroby. Najczęściej jednak wykorzystuje się w takim przypadku leki przeciwzapalne oraz immunosupresyjne i immunomodulujące, preparaty drażniące do stosowania miejscowego, leki nieswoiście stymulujące pojawianie się owłosienia lub miejscową immunoterapię. Czasem podczas leczenia wykorzystuje się także laseroterapię o niskiej intensywności. Ma ona na celu pobudzenie wzrostu włosów oraz ich wzmocnienie.

New Shape Studio Agnieszka Borkowska ul. Popiełuszki 24, 85-863 Bydgoszcz, woj. kujawsko-pomorskie tel.: 785 052 444 email: klinikawlosa@vip.onet.pl